O projektu
Místo
Po Pobřežní třídě na bývalém nábřeží Karlínského přístavu se dnes prohánějí auta právě v místě, kde kdysi kotvily lodě v bočním korytu Vltavy. Ve dvoře jednoho z původních nábřežních domů však ještě dřímá dobová atmosféra prudkého kamenného schodiště, vysokých vídeňských stropů, špaletových oken a družby, před níž není úniku – pavlačí. Tuhle dobovou atmosféru jsme promítli i do kompletní rekonstrukce jednoho z pavlačových bytů.
Typologie
Z původního dvoupokojového bytu bez koupelny a záchodu jsme novým prostorovým uspořádáním vytvořili plnohodnotné bydlení se dvěma ložnicemi, koupelnou, a přesto stále větším obytným prostorem, než byl ten původní. Využili jsme totiž původní nevýhodu bytu – relativně malý odstup od protější pavlače, který vygeneroval v traktu nezvykle vysoké stropy. Právě vyšší strop jsme použili pro rozšíření konstrukčního principu pavlače až do bytu, a to na samostatnou pracovnu na galerii a patro s postelí v ložnici. Fakticky jsme stavebními úpravami rozšířili využitelnou podlahovou plochu bytu téměř o čtvrtinu.
Architektura
Současně jsme se volně inspirovali dobovým architektonickým diskursem, který se odehrával evidentně stranou pragmatických problémů architekta a stavitele domu Václava Žaloudka. Zatímco jeho dům kopíroval osvědčenou rakouskouherskou klasiku, tedy co nejlevnější bydlení pro dělnické rodiny se společným hygienickým zázemím, české architektonické špičky se paralelně trápily hledáním národního slohu a rodícími se kritickými reakcemi na roli dekorativních prvků v architektuře. Dobovými architektonickými experimenty s oblouky a zjednodušenými formami dekorací jsme se volně inspirovali pro pojetí současného interiéru. Pokrok z počátku 20. století přeložený do počátku století 21. s mírnou nadsázkou nezbytnou pro absorpci soudobých technologií od plynového kotle, podlahového topení pod dlažbami, přes oltář pro televizi, po skryté prvky online kontrolovaného vnitřního prostředí bytu. Obrazy a reprodukce dotvářejí most mezi historií bytu a současným světem.
Fakta
Zadání pro rekonstrukci bylo čistě ekonomické. Zhodnotit investici do koupě (původního) bytu a bez neobhajitelných vícenákladů jej přizpůsobit současným potřebám bydlení rodiny se dvěma dětmi. Podlahová plocha bytu je 68 m2, světlá výška 3,9 m. Pro potřebu odlehčení stropní konstrukce jsou všechny vnitřní příčky sádrokartonové, omítané. Lokálně jsou ztužené skrytou ocelí (páka konzoly galerie) nebo OSB deskami. Na podlahách jsou použity cementové dlažby nebo původní parkety lehce přebroušené bez zarovnání prošlapu, lakované a nespárované. Na schodech na galerii a na ní samotné je lepený koberec. Truhlářské vestavby jsou z lamina, u frézovaných částí otvorů je nosičem překližka. Schůdky a zubaté „zlaté“ zábradlí spacího patra je ocelové, stupnice schůdků, pracovní i jídelní stůl jsou dubové s povrchovou úpravou matným lakem stejně jako na parketách. Viditelná topná tělesa jsou ve zlaté RAL. Vnitřní okenice jsou z lakované smrkové spárovky. Podle potřeby, nálady nebo třeba roční doby mají obyvatelé bytu k dispozici na všechna okna záclony a dvě barvy závěsu Lucerna je autorskou repasí původně značně poničeného rokokového lustru od No Architects. K bytu patří bývalá toaleta na pavlači, která nyní slouží jako sklad a nevyužívaný klenutý sklep hluboko pod úrovní Vltavy.
On the former waterfront of the Karlin Port, at Pobřežní třída, where ships have once been anchored in the lateral channel of the Vltava river, cars are driving through here today. In the courtyard of one of the original seafront houses, however, there is still the atmospheric ambience of steep stone staircase, Vienna ceilings, scuntion windows and unavoidable gatherings at the built-on gallery. We have projected this atmospheric ambience into the complete reconstruction of one of the gallery flats. From the original two-room apartment without bathroom and toilet, we have created a sophisticated living space with two bedrooms, bathroom and with larger living space than in the original one. We used a higher ceiling to extend the construction principle of the built-on gallery into the apartment for a separate workroom at the gallery. In fact, by building modifications, we have expanded the usable floor area by almost one quarter.
At the same time, we were freely inspired by the atmospheric architectural discourse, which was obviously aside the pragmatic problems of the architect and builder of the house Václav Žaloudek. While his house was copying well-established Austrian-classics, the cheapest housing for working families with shared hygienic facilities, Czech architectural peers struggled in parallel with the search for national style and emerging critical responses to the role of decorative elements in architecture. Atmospheric architectural experiments with arches and simplified forms of decoration have been loosely inspired by the concept of contemporary interior. Progress made in 1927 translated into 2017 with slight exaggeration necessary to absorb modern technology from a gas boiler, through a television altar, to hidden elements of an online controlled indoor living environment. Paintings and reproductions complete the bridge between the history of the apartment and the contemporary world.