O projektu
Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061 byl na pozemku sestaven během jednoho podzimního pátku od 7 do 15 hodin. Sousedka vracející se z práce byla odpoledne velmi překvapena, když ještě ráno jela kolem prázdného pozemku. Následně navazovala montáž carportu a terasy. Využívá plně skladebnost a velikost předešlých autorových modulů a skládá je nad sebe menší S (4x7m) na větší M (4x11,5m), proto i jejich název MxS. Moduly byly přivezeny na místo již plně zařízené včetně nábytku. Tachovská jednašedesátka se vypíná do výše a svými proporcemi připomíná stylizovaný parník i s horní terasou – palubou na přídi. K opravdovému hausbótu mu chybí jen voda, v níž by kotvil. Je vůbec prvním patrovým freedomkem u nás a má speciální autorem signovaný štítek.
Jednašedesátka koncepčně navazuje na meziválečné teorie Karla Teigeho o podobě minimálního bytu, navazuje tak na vývoj již od prvního modulu No. 001 z roku 2010, který stál na Václavském náměstí pod koněm. Nyní po několika letech nachází inspiraci v patrových baťovských čtvrt- a půldomcích ve Zlíně. „Přespal jsem v jednom půldomku ve Zlíně a to mě výrazně inspirovalo“, říká Marek Štěpán. K baťovským domkům se přibližuje svým měřítkem i způsobem organizování vnitřního prostoru. Prací se členěním fasády a proporcemi okenních otvorů pak může připomínat Le Corbusierovy domy v obytné čtvrti Pessac. Současný trend však směřuje k mobilnímu a úspornému bydlení: je patrný i ze známého projektu „nomádské“ bytové buňky Loftcube německého designéra Wernera Aisslingera. Projekty Loftcube a Freedomky spojuje sen o svobodě a ekologické aspekty, v základním konceptu se však odlišují. Freedomky totiž nabízejí reálnou možnost, jak cenově adekvátně, a přitom kultivovaně bydlet. Jsou to důmyslně koncipované domy nevelkých rozměrů, jejichž přednostmi jsou promyšlená organizace prostoru nesoucí typický rukopis Atelieru Štěpán, dobré funkční vlastnosti, kvalita provedení i ekologické parametry. O jejich oblíbenosti u nás i v zahraničí svědčí realizace více než stovky modulů.
The “Sixty-one”, a home with the number Freedomky No.061, was assembled (to the surprise of neighbours) during one autumn Friday from 7 am to 3 pm, followed by the construction of the carport and terrace. It uses its compositional dimensions and sizes from the author’s previous modules and places them above each other, smaller S (4 x 7m) on top of larger M (4 x 11,5m). Modules were brought to the site fully furnished and equipped, including furniture. The Tachov “Sixty-one” stretches toward the sky and its proportions evoke a similarity with a stylized steamboat, also with the upper terrace – the deck at the fore. From becoming a real houseboat, it is only short of water it could anchor in. It is the very first 2-story Freedomek in the Czech Republic and has its own specially signed label from the author.
The “Sixty-one” conceptually continues along the lines of the inter-war theories of Karel Teige about minimal apartments. Now, several years after presenting No. 001 on Wenceslas square, I find inspiration in the 2-story Baťa half and quarter-houses in Zlín. I was inspired while spending a night in a half-house in Zlín. The “Sixty-one” comes close to Baťa houses in its scale and organization of the interior spaces. The approach to facade division and proportions of window openings may remind one of Corbusier’s houses in the residential area in Pessac. However, the current trend is moving in the direction of mobile and economic housing: it is noticeable in the famous project of the “nomad” apartment cell Loftcube by the German designer Werner Aisslinger. The projects Loftcube and Freedomky are connected by the dream of freedom and by ecological aspects. However, in the base concept they are different. Freedomky are closer to the Central-European region and German speaking countries with its organization of the interior space, and with their material usage of wood and signature design they are true to Ateliér Štěpán. Loftcube has a territorially wider and clientele-wise smaller range.